UPPDRAG
Teknikhus med utrustning för laddning av elbussar. TID OCH SKEDEN Systemhandling 2021, Bygglov 2021, Bygghandling 2022, Bygguppföljning 2023-2024. PROJEKTDATA Areor kvm (BTA) 195 (fördelat på flera byggnader) ENTREPRENADFORM Utförandeentreprenad
|
När Stockholm elektrifierar sin bussflotta har BBH:s kunskap och erfarenhet av bussdepåer och varit en givande del av processen.
I strävan efter ett hållbart samhälle gör Stockholm en grön omställning, bland annat genom elektrifiering av bussflottan. Nybodadepån i Liljeholmen är en blandad buss- och spårdepå. Depån utrustas för att förse 100 elbussar med laddningsmöjlighet, genom nybyggnationen av teknikhus på strategiskt utvalda platser i depån. Nybodadepån togs i bruk 1945 under namnet Brännkyrkahallen. Sedan dess har den byggts om och byggts ut under flera etapper. Depån är inkilad på en plats mellan bostadsområden, Hägerstensvägen och bergig terräng, ovanför löper Essingebron. Dessa förutsättningar har gjort att placering och tillbyggnad av teknikhusen behövts studeras och utredas noggrant. BBH har bland annat tagit fram flera körstudier för att försäkra att husen inte kommer medföra risk för kollision och minska framkomligheten för bussar, och i övrigt med övriga konsulter utrett bästa möjliga platser för utrustningen. De flertalet om- och utbyggnationer av depån har medfört ett varierat landskap av gestaltningsmässiga uttryck i arkitekturen. Depån består främst av byggnader i ljusbeige puts och gul trapetskorrugerad plåt, dock återfinns även gröna fasader, vita och ljusrosa. För att stärka en sammanhållen karaktär har de tillkommande teknikhusen fasader av gul plåt, med kontrasterande mörkgrå dörrar och plåttak i liknande mörk ton. Ambitionen var att skapa teknikhus som skall knyta an till de befintliga byggnaderna. |
Projekt BUSSDEPÅ NYBODA, STOCKHOLM
Läs om våra senaste uppdrag!

BUSSDEPÅ NYBODA, STOCKHOLM
BUSSDEPÅ NYBODA, STOCKHOLM
projektfakta

Fakta

NYBODA, STOCKHOLM
Plats

2024
År

Region Stockholm Trafikförvaltningen
Kund
Kolla in andra projekt
Vi står bakom flera av Sveriges största
fordon och underhållsanläggningar för kollektivtrafik.