UPPDRAG
Ny tåg depå för ny tunnelbanelinje TID OCH SKEDEN Lokaliseringsutredning Underlag järnvägsplan 2022-2024 PROJEKTDATA Areor kvm (tomt/BTA) 35.000/7.000 Hela fastigheten och BTA
|
Området Älvsjö bedöms ha stora stadsutvecklingsmöjligheter och ska utvecklas till en regional målpunkt genom nya tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan (Gul linje) och Spårväg Syd. En depå för underhåll av de förarlösa tunnelbanetågen på den nya tunnelbanelinjen planeras i Älvsjö industriområde.
BBH har medverkat i lokaliseringsutredning med alternativa depålägen i Västberga och Älvsjö samt i fördjupad lokaliseringsutredning för placering av depå i Älvsjö, där depåplaner kan kombineras med Stockholms stads övriga utvecklingsplaner i området. När det av FUT valda alternativet studerades vidare har BBH, förutom rollen som arkitekt, även haft ansvar som blocksamordnare depå för olika konsultdiscipliner. Planläggningsprocessen för den nya depån kommer att resultera i en järnvägsplan vilken bedöms vara fastställd år 2026. I depån kommer 5 st tåg att nattuppställas och städas. Verkstadsbyggnaden ska innehålla 5 platser kombinerade för uppställning och verkstad med undergolvslyftare, hjulsvarv och tvätthall med klottersanering, samt komplementdel med teknikutrymmen, förråd och personallokaler. I depån ska det även finnas verkstadshall med två spår för underhåll av arbetsfordon och tillhörande komplementdel. |
Projekt Älv-Fri JP depå Älvsjö Stockholm
Läs om våra senaste uppdrag!
Älv-Fri JP depå Älvsjö Stockholm
Älv-Fri JP depå Älvsjö Stockholm
projektfakta
Fakta
ÄLVSJÖ-FRIDHEMSPLAN STOCKHOLM
Plats
2024
År
Förvaltning för utbyggd Tunnelbana, Stockholm
Kund
Kolla in andra projekt
Vi står bakom flera av Sveriges största
fordon och underhållsanläggningar för kollektivtrafik.