Det är en utmaning att bygga om ett av Stockholms mest aktiva knytpunkter, när arbetet inte får påverka trafiken eller det ständiga flödet av passagerare. Som resenär till vardags möts man av tillfälliga avgränsningar, nya passager och det är svårt att känna igen sig, eller hitta rätt.
Detta är vad som händer just nu;
Etapp 1 öppnas med en provisorisk entré mot Katarinavägen, medans byggnation förflyttas till etapp 2 , delen mot Södermalmstorg.
Biljetthallen har omsorgsfullt byggts om, takkonstruktionen med betongbalkar i rutsystem har bevarats och valven skall förses med akustikdämpandeskivor. Just nu en provisorisk belysning som när det är färdigt blir ett intrikat undertakssystem med sträckmetallkasetter och en ljussättning som belyser konstruktionen.
Terrazzogolven -omsorgsfullt vald för att också passa in där befintlig sådan kunnat behållas.
Pelare – ursprunglig betong framtagen och slipad för att ge liknande utseende som terrazzo på golven.
Trappor ned till tågen och plattformarna har terazzobeklädnad och väggar med blått kakel.
Spärrkiosken i rostfri plåt och glas. Fönsterband ut mot Katarinavägen har ersatts med nya.
Det som inte syns är den omfattande moderniseringen av försörjning och teknik, som är en förutsättning för upprustningen.
Byggnation av hissar pågår.
BBH Arkitektur & Teknik,
Vi står bakom de flesta anläggningarna inom kollektivtrafik, spår, depå och resenärsmiljöer, sedan 1946.