Få miljöer lyckas bättre än kollektivtrafikens resenärsmiljöer med att sammanföra allas våra olika individuella behov för att använda fysiska utrymmen. Det gemensamma resandet ställer höga krav på att samtliga resenärer ska få uppleva friheten av att klara sig själva, detta oavsett om en person kan gå, behöver förflytta sig sittande eller med stöd av något hjälpmedel, helst rör sig i lugnare eller snabbare flöden, med behov av detaljerad eller väldigt reducerad information. Från barn i barnvagn till äldre med rullator; från cyklister som vill ha skjuts en bit av sträckan till sällanresenärer som kanske inte är svensktalande och har väskor; från personer med någon fysisk- eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning till de som är i nöd och har bråttom; från personer med starka allergier till de som behöver medresenärer som sällskap eller de som önskar så få intryck som möjligt för att kunna fokusera på sin resa: alla ska bli väl mottagna oavsett förnimmelseförmåga och individuellt fokus. Varje resenär bör betraktas som en individ med särskilda behov – även den vaneresenär, ofta med brist på tid och tålamod, som önskar effektiva och smidiga förflyttningar.
Kollektivtrafiken bidrar positivt till social hållbarhet genom att öka tillgängligheten på den makronivå som avser lättheten med vilken medborgare och näringsliv kan nå olika aktiviteter i samhället. I projekteringens fokus på brukare är tillgänglighet och användbarhet de främsta målen även på mikronivå, det vill säga nivån där individens funktionella kapacitet och den fysiska miljöns utformning ska mötas. Utöver att bygga bort hinder bör förståelsen av resenärernas perception och förnimmelse tas till vara av arkitekter för att skapa utrymmen som bjuder på positiva individuella upplevelser oavsett behov.
I aktuella uppdrag med stations- och terminalbyggnader för buss, flygtrafik och tåg, får vi på BBH använda en kombination av vår kompetens inom affärsområdena Resenärsmiljöer och Tillgänglighet. Just nu pågår planering av ny pendeltågsstation i Märsta, projektering av ombyggda tunnelbaneuppgångar vid Slussen, sakkunnig kravställning och granskning av nya tunnelbanestationer i Stockholm (FUT) samt busstrafikanläggningar på flera orter i Sverige.
Bildtext: Gemensamma utrymmen behöver anpassas till våra olika individuella förmågor.