Våra projekt

BUSSDEPÅ STURKÖGATAN & LOCKARP

BUSSDEPÅ STURKÖGATAN & LOCKARP

SÖDERHALLARNA

SÖDERHALLARNA

STOCKHOLMS NYA KONSTNÄRLIGA HÖGSKOLA

STOCKHOLMS NYA KONSTNÄRLIGA HÖGSKOLA

STHLM 01 & STHLM 04

STHLM 01 & STHLM 04

SLUSSEN KRYSSET

SLUSSEN KRYSSET

LÖVSTA SKOLAN

LÖVSTA SKOLAN

FUT – UTBYGGNAD TUNNELBANA

FUT – UTBYGGNAD TUNNELBANA

ENKÖPINGS KOMMUNHUS

ENKÖPINGS KOMMUNHUS

SLUSSEN NORRA ENTRÉN- STOCKHOLM

SLUSSEN NORRA ENTRÉN- STOCKHOLM

SEGERSBY TVÄTTERI

SEGERSBY TVÄTTERI

HELTÅGSVERKSTAD, HAGALUND

HELTÅGSVERKSTAD, HAGALUND

Älv-Fri JP depå Älvsjö Stockholm

Älv-Fri JP depå Älvsjö Stockholm

SPÅRVAGNDSDEPÅ RINGÖN

SPÅRVAGNDSDEPÅ RINGÖN

BUSSDEPÅ TOMTEBODA, SOLNA

BUSSDEPÅ TOMTEBODA, SOLNA

BUSSDEPÅ TOMTEBODA, SOLNA

BUSSDEPÅ TOMTEBODA, SOLNA

BUSSDEPÅ NYBODA, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ NYBODA, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ LUNDA, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ LUNDA, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ LUND

BUSSDEPÅ LUND

BUSSDEPÅ LOCKARP, MALMÖ

BUSSDEPÅ LOCKARP, MALMÖ

BUSSDEPÅ FYRISLUND, UPPSALA

BUSSDEPÅ FYRISLUND, UPPSALA

BUSSDEPÅ FRIHAMNEN, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ FRIHAMNEN, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ CHARLOTTENDAL, VÄRMDÖ

BUSSDEPÅ CHARLOTTENDAL, VÄRMDÖ

BUSSDEPÅ BOTKYRKA

BUSSDEPÅ BOTKYRKA

BYTESPUNKT SLUSSEN

BYTESPUNKT SLUSSEN

SEGERSBY TVÄTTERI

SEGERSBY TVÄTTERI

SUNDBYBERG STATION

SUNDBYBERG STATION

PLATTFORMSBARRIÄRER I TUNNELBANA

PLATTFORMSBARRIÄRER I TUNNELBANA

BYGMA BYGGVARUHUS

BYGMA BYGGVARUHUS

HAGALUNDSDEPÅN

HAGALUNDSDEPÅN

AGADEPÅN

AGADEPÅN

SL-KUNDTJÄNST

SL-KUNDTJÄNST

SPÅRVAGNSDEPÅ RINGÖN

SPÅRVAGNSDEPÅ RINGÖN

VÄRTATERMINALEN

VÄRTATERMINALEN

NORRA DJURGÅRDSSTADEN

NORRA DJURGÅRDSSTADEN

BRO SPÅRDEPÅ

BRO SPÅRDEPÅ

HÖGDALSDEPÅN

HÖGDALSDEPÅN

Neglingedepån

Neglingedepån

VALLENTUNADEPÅN

VALLENTUNADEPÅN

CHARLOTTENDAL BUSSDEPÅ

CHARLOTTENDAL BUSSDEPÅ

VÄDERMOTET BUSSDEPÅ

VÄDERMOTET BUSSDEPÅ

ULVSUNDADEPÅN

ULVSUNDADEPÅN

FYRISLUND BUSSDEPÅ

FYRISLUND BUSSDEPÅ

FRIHAMNEN BUSSDEPÅ

FRIHAMNEN BUSSDEPÅ

STOCKBY BUSSDEPÅ

STOCKBY BUSSDEPÅ

SOFIA KYRKA

SOFIA KYRKA

TOMTEBODA BUSSDEPÅ

TOMTEBODA BUSSDEPÅ

NORSBORGSDEPÅN

NORSBORGSDEPÅN

TÄBY BUSSDEPÅ

TÄBY BUSSDEPÅ

LUNDA BUSSDEPÅ

LUNDA BUSSDEPÅ

VASAMUSEET

VASAMUSEET

FLYGPLATSER

FLYGPLATSER

KOKPUNKTEN

KOKPUNKTEN

HORNSTULLS GALLERIA

HORNSTULLS GALLERIA

Okategoriserade

Kommer teknikintensiva verkstadsanläggningar bli som laboratorier?

28 juni, 2023

Kommer teknikintensiva verkstadsanläggningar bli som laboratorier?
Har man råd att spegla andra värden i den arkitektur som huserarar bussar och tåg?
Samhället, våra värderingar och normer förändras med tiden. Dagens oljige busstekniker är inte alltid som den bild du just fick upp i huvudet.

Tankar av Niina Nieminen,
arkitekt specialiserad på depå sedan 30 år.

Det mest intressanta perspektivet varför jag ville jobba med depåer, är att de funktioner en depå fyller – de hade man inte någon aning om innan, att de ens fanns. De finns ju där, gömda nånstans i stadens utkanter och flyttas mer utåt i varje steg och rationalisering. De lever sitt eget liv, inom den stora strukturen. Och vilken betydelse de har för att allas våra liv skall fungera, med resor i vardagen.
Jag skulle nog gilla om dom finns närmare, som en del av den tätare delen av staden, att se maskineriet.
När man jobbar med depåer så snurrar tankarna mycket kring arbetsmiljön, slitage och den hårda miljön, hur kan man utveckla den. Det är en viss skillnad när man gick på besök i början i en bussdepå och spårdepå med lite föråldrade ytskikt med oljefläckar och dofter från användningen som var en helt annan miljö än en nybyggd depå. Samma känsla kan man fortfarande hitta i en äldre depå som inte är ombyggd ännu. En ny fräsch depå verkligen väntar på att bli lite sliten och få höra sina ljud. Eller kan den behålla sin renhet?
Kommer verkstadsmiljöer se ut som laboratorier någon gång i framtiden? BBH’s grundare trodde nog inte på det när firman startades 1946.
-Och här står vi idag, i full fart att förbereda bussflottan för elektrifiering!

Fråga för framtiden: hur kan man öka mjukheten i kontrast till hårdheten. Vad skulle det mjuka innebära, och vad är det? Hur mjukt? Kan den definiera arkitekturen, i det inre och det yttre. Det har jag inte svaret på ännu. Dyra stora depåer med mycket teknik och utrustning och millimeterprecision, jag vill ha mer tid åt mjuka värden i planeringen. Samhället, våra värderingar och normer förändras  med tiden. Dagens oljige busstekniker är inte alltid som den bild du just fick upp i huvudet.

För att prenumerera på fler nyheter och på kalendern,
skriv in dina uppgifter nedan!

Eller följ oss på våra sociala medier!

Andra nyheter

Kika gärna in våra tidigare nyheter