
Foto: Bo Hallman.
Företagets grundare arkitekterna Erik Vestergren och Cyril Marcus började sitt samarbete med planeringen av Brommadepån 1941. Det var det första av många projekt som arkitekterna gjorde tillsammans för AB Stockholms spårvägar (SS). 1946 startade de arkitektfirman Vestergren och Marcus, en verksamhet som hade sin grund i uppbyggnaden av Stockholms kollektivtrafik med vagnhalls- och skötselbyggnader för såväl spårbunden trafik som den nya tunnelbanan och även de olika bussföretagens linjer. Brommadepån följdes av betydelsefulla uppdrag som Nybodadepån (Brännkyrkahallen), Vällingbydepån och Söderdepån.
När Erik Vestergren gick bort 1968 pågick arbetet med Rissne spårdepå för fullt. Av sju planerade anläggningar för AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) skulle Vestergren och Marcus göra sex. Cyril Marcus behövde förstärkning och hittade en möjlig partner i den unge ingenjören Bo Hallman som då arbetade som utredare på Riksbyggen. Med sin särskilda kompetens inom bygglogistik, planering, ekonomi och juridik var Bo en betydande tillgång i företaget när han började som delägare 1970. 1974 tog Bo Hallman över verksamheten och företagets namn ändrades till Byggprojektering Bo Hallman som förkortades BBH. (ja nu vet ni varför vi heter BBH!)
Bo Hallman förfinade rollen som samordnande generalkonsult vilket gjorde att det numerärt lilla företaget kom att driva stora projekt och projektgrupper med sina synnerligen träffsäkra kostnadsberäkningar och tidplaner i projekteringen av de välfungerande funktionella anläggningarna. I 33 år drev Bo företaget som hela tiden förstärkte sin ledande roll i planering, utredning och projektering av kollektivtrafikanläggningar för SL. “Ingen dag var den andra lik och det kändes alltid meningsfullt att arbeta med dessa samhällsbärande funktioner som möjliggjorde städernas utbyggnad.” berättar Bo Hallman från ett Jämtland i vinterskrud.
Huvudbild – Spårvägsmuseet
Fotograf: Bladh, Oscar (1895-1973)
År: 1953
Källa: Stockholmskällan