Våra projekt

BUSSDEPÅ STURKÖGATAN & LOCKARP

BUSSDEPÅ STURKÖGATAN & LOCKARP

SÖDERHALLARNA

SÖDERHALLARNA

STOCKHOLMS NYA KONSTNÄRLIGA HÖGSKOLA

STOCKHOLMS NYA KONSTNÄRLIGA HÖGSKOLA

STHLM 01 & STHLM 04

STHLM 01 & STHLM 04

LÖVSTA SKOLAN

LÖVSTA SKOLAN

FUT – UTBYGGNAD TUNNELBANA

FUT – UTBYGGNAD TUNNELBANA

ENKÖPINGS KOMMUNHUS

ENKÖPINGS KOMMUNHUS

SEGERSBY TVÄTTERI

SEGERSBY TVÄTTERI

HELTÅGSVERKSTAD, HAGALUND

HELTÅGSVERKSTAD, HAGALUND

Älv-Fri JP depå Älvsjö Stockholm

Älv-Fri JP depå Älvsjö Stockholm

SPÅRVAGNDSDEPÅ RINGÖN

SPÅRVAGNDSDEPÅ RINGÖN

BUSSDEPÅ TOMTEBODA, SOLNA

BUSSDEPÅ TOMTEBODA, SOLNA

BUSSDEPÅ TOMTEBODA, SOLNA

BUSSDEPÅ TOMTEBODA, SOLNA

BUSSDEPÅ NYBODA, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ NYBODA, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ LUNDA, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ LUNDA, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ LUND

BUSSDEPÅ LUND

BUSSDEPÅ LOCKARP, MALMÖ

BUSSDEPÅ LOCKARP, MALMÖ

BUSSDEPÅ FYRISLUND, UPPSALA

BUSSDEPÅ FYRISLUND, UPPSALA

BUSSDEPÅ FRIHAMNEN, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ FRIHAMNEN, STOCKHOLM

BUSSDEPÅ CHARLOTTENDAL, VÄRMDÖ

BUSSDEPÅ CHARLOTTENDAL, VÄRMDÖ

BUSSDEPÅ BOTKYRKA

BUSSDEPÅ BOTKYRKA

BYTESPUNKT SLUSSEN

BYTESPUNKT SLUSSEN

SEGERSBY TVÄTTERI

SEGERSBY TVÄTTERI

SUNDBYBERG STATION

SUNDBYBERG STATION

PLATTFORMSBARRIÄRER I TUNNELBANA

PLATTFORMSBARRIÄRER I TUNNELBANA

BYGMA BYGGVARUHUS

BYGMA BYGGVARUHUS

HAGALUNDSDEPÅN

HAGALUNDSDEPÅN

AGADEPÅN

AGADEPÅN

SL-KUNDTJÄNST

SL-KUNDTJÄNST

SPÅRVAGNSDEPÅ RINGÖN

SPÅRVAGNSDEPÅ RINGÖN

VÄRTATERMINALEN

VÄRTATERMINALEN

NORRA DJURGÅRDSSTADEN

NORRA DJURGÅRDSSTADEN

BRO SPÅRDEPÅ

BRO SPÅRDEPÅ

HÖGDALSDEPÅN

HÖGDALSDEPÅN

Neglingedepån

Neglingedepån

VALLENTUNADEPÅN

VALLENTUNADEPÅN

CHARLOTTENDAL BUSSDEPÅ

CHARLOTTENDAL BUSSDEPÅ

VÄDERMOTET BUSSDEPÅ

VÄDERMOTET BUSSDEPÅ

ULVSUNDADEPÅN

ULVSUNDADEPÅN

FYRISLUND BUSSDEPÅ

FYRISLUND BUSSDEPÅ

FRIHAMNEN BUSSDEPÅ

FRIHAMNEN BUSSDEPÅ

STOCKBY BUSSDEPÅ

STOCKBY BUSSDEPÅ

SOFIA KYRKA

SOFIA KYRKA

TOMTEBODA BUSSDEPÅ

TOMTEBODA BUSSDEPÅ

NORSBORGSDEPÅN

NORSBORGSDEPÅN

TÄBY BUSSDEPÅ

TÄBY BUSSDEPÅ

LUNDA BUSSDEPÅ

LUNDA BUSSDEPÅ

VASAMUSEET

VASAMUSEET

FLYGPLATSER

FLYGPLATSER

KOKPUNKTEN

KOKPUNKTEN

HORNSTULLS GALLERIA

HORNSTULLS GALLERIA

Kalender 75 år

Resa kollektivt, förr och nu

Månad: Oktober

De som bor i storstadsområden tar kollektivtrafiken för given, den ska bara fungera så man kan ta sig från punkt A till punkt B. Och det gör den ju, för det mesta. Visst, händer det att man får vänta sååå länge på tåget eller bussen men man kommer ju fram i alla fall, för det mesta. För att kollektivtrafiken ska fungera – för att ”för det mesta ” ska bli ”alltid” – krävs bland annat att tågen, bussarna, tunnelbanevagnarna, eller spårvagnarna hålls i gott skick. Det sker runt om i staden och är utöver det normala underhållet, då fordonen servas, underhålls, tvättas och städas ett hårt arbete på depåerna för att hantera oförutsedda händelser som kan orsaka förseningar eller andra olägenheter för resenärerna.

I Stockholm har man kunnat åka kollektivt från början på 1800-talet då hästdrivna vagnar gjorde entré på våra gator, så kallade hästbussar. Senare lades spår i gatorna och man fick hästspårvagnar. Då var det öppna vagnar där både passagerare och förare utsattes för vädrets makter. Det var nog bistert mitt i vintern. I en tidningsartikel från första delen av 1900-talet beskrev en förare hur han sprang bredvid spårvagnen i 20 graders kyla för att få upp värmen.

Man kan väl tro att depåerna på den tiden mest påminde om stall…
Ordet stall finns ju kvar i ordet spårvagnsstallar, exempelvis de som tidigare låg på Birger Jarlsgatan i Stockholm. En byggnad som nu fått nytt innehåll men med bevarat yttre.

I slutet av 1800-talet elektrifierades spårvagnarna och de trafikerade både staden och förorterna fram till 1967. Samtidigt utvecklades kollektivtrafiken ytterligare. Runt 1920 kom busstrafiken i gång i Stockholm. Tågen, först så kallade Förortståg, senare Lokaltåg och slutligen Pendeltåg transporterade människor mellan förorterna och innerstaden. Lokalbanor som Lidingöbanan, Saltsjöbanan och Roslagsbanan bidrog till att utöka resmöjligheterna. Flera av dessa banor startades som enskilda företag och så småningom införlivades med det som i dag är SL.
Tunnelbanan startade 1950, mellan Slussen och Hökarängen, resten är historia. Nu är tunnelbanenätet en livsnerv i Stockholms kollektivtrafiknät och utbyggnaden fortsätter.

BBH har varit med under lång tid i såväl Stockholms som SL:s historia. Sedan 1940-talet har kontoret arbetat med utveckling och förbättring av såväl arbetsmetoder som arbetsmiljö i underhållsarbetet på depåerna för alla SL:s trafikslag.

Samtidigt som komforten och tillgängligheten för Stockholms pendlare ökat så har vi varit med om att förbättra arbetsförhållanden i depåerna.
Ett litet exempel på förbättring av arbetsmiljön under många år framöver: Genom att bygga en fullskalemodell av kanten på pendeltågets tak lyckades vi få kantplåten sänkt till hälften. Detta för att reparatörerna som underhåller takutrustningen lättare ska kunna kliva över och minska snubbelrisken.

Du ser faktiskt resultatet av det idag på de första levererade X60-pendeltågen!
Många av tågen har en liten böj på kantplåten, precis bakom förarhytten. Resten av kantplåten är lägre.

På samma sätt funderar vi alltid på hur man kan utveckla de depåer vi arbetar med nu, och i framtiden.

Huvudbild – Hästbuss
Fotograf: Bengt Orling
År: ca 1897
Källa: Stockholms stadsmuseum

 

Bilden visar test av fullskalemodellen på BBH


Vilket resulterade i…

För att prenumerera på fler nyheter och på kalendern,
skriv in dina uppgifter nedan!

Eller följ oss på våra sociala medier!

Andra nyheter

Kika gärna in våra tidigare nyheter

Ny underhållsdepå

Ny underhållsdepå

BBH har tillsammans med Ramboll fått i uppdrag att projektera en ny...