Just nu pågår en uppgradering av röda linjen där en ny typ av tunnelbanetåg successivt kommer ersätta de nuvarande C20-tågen. Det blir både fler och längre vagnar i trafik som gör det möjligt att utöka kapaciteten för resenärer.
De nya tågens vagnar är hela 70 m långa, jämfört med de gamla C20-vagnarna på 47 m. En ny depåanläggning för C30-tågen är uppförd i Norsborg, men även äldre depåer på linjen behöver anpassa sina reparationsplatser för att kunna hjälpa till att underhålla den nya vagntypen.
BBH tillsammans med Ramboll har uppdraget att projektera för anpassningen i Nybodadepån. Här ska två spår i befintlig verkstad byggas om med bl. a nya fordonslyftare, takarbetsbryggor och traverser för att kunna utföra underhåll och reparationer på de nya vagnarna. Den största utmaningen i projektet är att planera och förbereda för att rivnings- och byggarbeten ska kunna genomföras samtidigt med att den dagliga verksamheten är i gång på övriga reparationsplatser i verkstaden. Ombyggnaderna kommer därför ske i två etapper för att minimera störningarna på befintlig verksamhet så långt det är möjligt.
Förfrågningsunderlaget levereras i dessa dagar till beställaren (Trafikförvaltningen). Byggentreprenör kommer handlas upp under hösten och hela ombyggnaden är beräknad att vara färdig sommaren 2023. Undergolvslyftare handlas upp i separat entreprenad, där även underlaget för upphandlingen är framtaget av BBH.